Brev:
Vil ikke spise mellemmåltider
11. oktober 2012
Alder:
6 mdr.
Vil ikke spise mellemmåltider
Kære Helen
Mange tak for dit tidligere svar til os ang. sut om natten og natte-roderi, dit svar har hjulpet os rigtig meget :)
Nu skriver jeg til dig igen fordi vi har forsøgt at følge din dagsplan mht spisning, men situationen er, at vores datter på 6½ måneder simpelthen nægter at spise, med mindre hun er meget sulten! Hun bliver rigtig sur hvis vi prøver at give hende noget at spise inden der er gået ca 4 timer fra sidste gang hun har spist, og det er lige meget om det er grød eller flaske. Hun bliver også sur hvis hun ikke får lov til at spise sig helt mæt hver gang. Vores nuværende dagsrytme ser således ca sådan ud:
6: Vi står op allesammen (hun får flaske, 180-200 ml)
8-9: lur
10: grød (1-1½ dl)
11-13: middagslur
14: grød eller flaske (1-1½ dl grød eller 180-200 ml mælk)
16: kort lur
18: grød (1-1½ dl)
19: Hun bliver puttet
24: flaske (180-200 ml)
Fra at hun var helt lille har hun altid helst ville spise store mængder på en gang, og er blevet sur hvis hun ikke kan blive ordentlig mæt hver gang hun spiser. Noget andet er også, at hun meget hellere vil have grød end flaske (sådan har det været lige fra hun fik den første smagsprøve grød ved 4 måneder), så hvis jeg først har givet hende bare en mundfuld grød afviser hun flasken totalt. Derfor er det svært at give hende både grød og flaske ved et måltid, og det er helt umuligt at give hende små mellemmåltider.
Mit spørgsmål er: er der noget "galt" i at hun spiser på denne måde? Jeg har læst din bog om børn og mad (den har været en uundværlig hjælp!) og kan se, at hun bør få mere mælk, og flere mellemmåltider, men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få det i henne, samtidig med at hun også skal have grød. Hun trives, tager på som hun skal, er glad og aktiv om dagen. Hun har altid været meget fysisk aktiv og glad for at bevæge sig. Lige nu er hun meget optaget af at komme op på alle fire, og så står hun og rokker frem og tilbage i lang tid - nogle gange tænker jeg, at hun ikke rigtig interesserer sig for mad, fordi hun har så travlt med at lære alle mulige andre ting?
Derudover har jeg et andet spørgsmål omkring gnavefrugt, som du i din bog anbefaler fra ca 7 måneder. Vi giver hende altid agurk eller ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på. Jeg er bare lidt bekymret for, at hun får feks blød frugt galt i halsen! Vi prøvede at give hende et stort stykke banan i hånden forleden dag, og straks bed hun et stykke af med gummerne (hun har ikke fået tænder endnu). Kan baby'er virkelig godt finde ud af at sidde og gumle på noget i hånden, og ikke bare bide et stykke af som de så kan risikere at blive kvalt på??
Endnu engang tusind tak for hjælpen... :)
Kærlig hilsen
N