Vil ikke spise mellemmåltider

11. oktober 2012

Alder:
6 mdr.

Vil ikke spise mellemmåltider

Kære Helen

Mange tak for dit tidligere svar til os ang. sut om natten og natte-roderi, dit svar har hjulpet os rigtig meget :)

Nu skriver jeg til dig igen fordi vi har forsøgt at følge din dagsplan mht spisning, men situationen er, at vores datter på 6½ måneder simpelthen nægter at spise, med mindre hun er meget sulten! Hun bliver rigtig sur hvis vi prøver at give hende noget at spise inden der er gået ca 4 timer fra sidste gang hun har spist, og det er lige meget om det er grød eller flaske. Hun bliver også sur hvis hun ikke får lov til at spise sig helt mæt hver gang. Vores nuværende dagsrytme ser således ca sådan ud:

6: Vi står op allesammen (hun får flaske, 180-200 ml)
8-9: lur
10: grød (1-1½ dl)
11-13: middagslur
14: grød eller flaske (1-1½ dl grød eller 180-200 ml mælk)
16: kort lur
18: grød (1-1½ dl)
19: Hun bliver puttet
24: flaske (180-200 ml)

Fra at hun var helt lille har hun altid helst ville spise store mængder på en gang, og er blevet sur hvis hun ikke kan blive ordentlig mæt hver gang hun spiser. Noget andet er også, at hun meget hellere vil have grød end flaske (sådan har det været lige fra hun fik den første smagsprøve grød ved 4 måneder), så hvis jeg først har givet hende bare en mundfuld grød afviser hun flasken totalt. Derfor er det svært at give hende både grød og flaske ved et måltid, og ...

Annonce

... det er helt umuligt at give hende små mellemmåltider.

Mit spørgsmål er: er der noget "galt" i at hun spiser på denne måde? Jeg har læst din bog om børn og mad (den har været en uundværlig hjælp!) og kan se, at hun bør få mere mælk, og flere mellemmåltider, men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få det i henne, samtidig med at hun også skal have grød. Hun trives, tager på som hun skal, er glad og aktiv om dagen. Hun har altid været meget fysisk aktiv og glad for at bevæge sig. Lige nu er hun meget optaget af at komme op på alle fire, og så står hun og rokker frem og tilbage i lang tid - nogle gange tænker jeg, at hun ikke rigtig interesserer sig for mad, fordi hun har så travlt med at lære alle mulige andre ting?

Derudover har jeg et andet spørgsmål omkring gnavefrugt, som du i din bog anbefaler fra ca 7 måneder. Vi giver hende altid agurk eller ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på. Jeg er bare lidt bekymret for, at hun får feks blød frugt galt i halsen! Vi prøvede at give hende et stort stykke banan i hånden forleden dag, og straks bed hun et stykke af med gummerne (hun har ikke fået tænder endnu). Kan baby'er virkelig godt finde ud af at sidde og gumle på noget i hånden, og ikke bare bide et stykke af som de så kan risikere at blive kvalt på??

Endnu engang tusind tak for hjælpen... :)

Kærlig hilsen

N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.